ФІЛІЯ "ВЕРХОВИНСЬКЕ ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО" ДЕРЖАВНОГО СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА "ЛІСИ УКРАЇНИ"
ПОВІДОМЛЕННЯ
про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля
ФІЛІЯ "ВЕРХОВИНСЬКЕ ЛІСОВЕ ГОСПОДАРСТВО" ДЕРЖАВНОГО СПЕЦІАЛІЗОВАНОГО ГОСПОДАРСЬКОГО ПІДПРИЄМСТВА "ЛІСИ УКРАЇНИ" 45001549 (повне найменування юридичної особи, код згідно з ЄДРПОУ або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи - підприємця, ідентифікаційний код або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті) інформує про намір провадити плановану діяльність та оцінку її впливу на довкілля. 1. Інформація про суб’єкта господарювання. Україна, 78700, Івано-Франківська обл., Верховинський р-н, селище міського типу Верховина(з), вул.Жаб'євська, будинок 57 (місцезнаходження юридичної особи або місце провадження діяльності фізичної особи - підприємця (поштовий індекс, адреса), контактний номер телефону) 2. Планована діяльність, її характеристика, технічні альтернативи. Планована діяльність, її характеристика. Спеціальне використання лісових ресурсів у порядку проведення рубок головного користування на території лісового фонду філії «Верховинське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України», в місцях, запроектованих базовим лісовпорядкуванням, згідно принципів безперервного та невиснажливого лісокористування. Заготівля деревини здійснюватиметься в межах розрахункової лісосіки, фонду рубок головного користування, на підставі спеціального дозволу – лісорубного квитка Технічна альтернатива 1. Проведення поступових та вибіркових рубок головного користування на площі понад 1 га в межах захисних лісів, де згідно чинного законодавства можна проводити поступові та вибіркові рубки головного користування, та суцільних рубок головного користування на площі понад 1 га на інших ділянках. Лісовідновлення відбуватиметься шляхом створення лісових культур та сприяння природному поновленню відповідно до лісорослинних умов та наявності достатньої кількості насінників. Технічна альтернатива 2. Проведення суцільних рубок головного користування на площі понад 1 га в межах усіх ділянок. Лісовідновлення відбуватиметься шляхом створення лісових культур. 3. Місце провадження планованої діяльності, територіальні альтернативи. Івано-Франківська обл. Верховинський р-н 3.1 Територіальні громади, які можуть зазнати впливу планованої діяльності. Верховинська селищна територіальна громада та Зеленська сільська територіальна громада Верховинського району Івано-Франківської області Місце провадження планованої діяльності: територіальна альтернатива 1. Івано-Франківська обл. Верховинський р-н . Планована діяльність буде здійснюватися в межах: Верховинської селищної та Зеленської сільської територіальних громад, на території лісового фонду Філії "Верховинське лісове господарство" Державного спеціалізованого господарського підприємства "Ліси України", яке включає 6 структурних підрозділів (лісництв): Верховинське, Красницьке, Зеленське, Явірницьке, Шибенське та Буркутське Місце провадження планованої діяльності: територіальна альтернатива 2. Івано-Франківська обл. Верховинський р-н . Територіальні альтернативи планованої діяльності не розглядаються, оскільки територія підприємства є визначеною (сталою), а кожний конкретний лісогосподарський захід запроектований державним лісовпорядним органом ВО «Укрдержліспроект» для конкретної лісової ділянки відповідно до її фактичного стану 4. Соціально-економічний вплив планованої діяльності. Планована діяльність підприємства носитиме позитивний соціально-економічний вплив, що полягає в забезпеченні сировиною деревообробної промисловості, забезпеченні населення та закладів соціальної сфери паливною деревиною, поповненні державного та місцевих бюджетів за рахунок податків та зборів (у т.ч. рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів), збереженні існуючих та створенні нових робочих місць під час заготівлі лісопродукції, а в подальшому, і зайнятості місцевого населення при залісненні лісових ділянок та догляді за лісовими культурами. Реалізація планованої діяльності проводитиметься шляхом використання сучасних технологій та технологічного обладнання, природоохоронні заходи забезпечать мінімальний залишковий рівень впливу господарської діяльності на навколишнє середовище та умови життєдіяльності місцевого населення та його здоров’я. 5. Загальні технічні характеристики, у тому числі параметри планованої діяльності (потужність, довжина, площа, обсяг виробництва тощо). У результаті реорганізації Державного підприємства «Верховинське лісове господарство» в 2023 році було створено філію «Верховинське лісове господарство» Державного спеціалізованого господарського підприємства «Ліси України». Філія "Верховинське лісове господарство" розташована в південній частині Івано-Франківської області на території Верховинського району. Площа лісового фонду філії «Верховинське лісове господарство» складає 25524,9 га, з яких до лісових земель належить 25232,9 га (98,8%). 72% площі вкритої лісовою рослинністю (17215,3 га) виключено з розрахунку головного користування. Уся площа підприємства – гірські ліси. До складу філії входить шість лісництв: Верховинське 5386,0 га, Красницьке 4232,0 га, Зеленське 4231,0 га, Явірницьке 4978,0 га, Шибенське 3336,0 га, Буркутське 3361,9 га. Підприємство створене з метою ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання та відтворення лісів; охорони, відтворення та раціонального використання державного мисливського фонду на території мисливських угідь, наданих у користування підприємству. Основні види діяльності підприємства: лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві; вирощування інших багаторічних культур; лісозаготівлі; надання допоміжних послуг у лісовому господарстві; лісопилення та стругальне виробництво; оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням. Виробнича стратегія: Забезпечення збалансованого розвитку лісового господарства, спрямованого на посилення екологічних, соціальних та економічних функцій лісів. Стратегічна ціль: Забезпечення ефективної охорони, належного захисту, раціонального використання та відтворення лісів, ведення лісового господарства на засадах сталого розвитку з урахуванням природних, економічних і лісорослинних умов, природного складу лісів та їх цільового призначення, збільшення площі лісів та створення умов для досягнення оптимальних показників лісистості. Забезпечення ефективного та стабільного ведення фінансово–господарської діяльності підприємства, отримання прибутку та раціональне його використання. Покращення кадрового забезпечення розвитку підприємства. Загальна площа лісового господарства поділена на чотири категорії лісів: 1 (ліси природоохоронного, наукового, історико-культурного призначення) – 1441,0 га, 2 (рекреаційно-оздоровчі ліси) – 450,0 га, 3 (захисні ліси) – 16470,5 га та 4 (експлуатаційні ліси) – 7163,4 га. На основі Проекту організації та розвитку лісового господарства підприємства та зведеної відомості розрахункових лісосік для постійних лісокористувачів розрахунок спеціального використання лісових ресурсів проведено на 10 років. Щорічний обсяг рубок головного користування становить 26,31 т.м3 ліквідної деревини, в т.ч. по ялиновій госпсекції – 25,73 т.м3, по ялицевій госпсекції – 0,35 т.м3, по буковій госпсекції – 0,23 т.м3. Із загальної розрахункової лісосіки в експлуатаційних лісах заплановано щорічно заготовляти 25,07 т.м3 (в т.ч. по ялиновій госпсекції – 24,49 т.м3, по ялицевій госпсекції – 0,35 т.м3, по буковій госпсекції – 0,23 т.м3), в захисних лісах – 1,24 т.м3 (в т.ч. по ялиновій госпсекції – 1,24 т.м3). 6. Екологічні та інші обмеження планованої діяльності за альтернативами: щодо технічної альтернативи 1. Заготівля деревини під час проведення рубок буде здійснюватися з дотриманням принципів безперервного, невиснажливого та раціонального використання лісових ресурсів, збереження умов відтворення високопродуктивних деревостанів, їх екологічних та інших корисних властивостей. Під час проведення рубок не дозволяється вирубування та пошкодження: цінних (рідкісних) дерев і чагарників, занесених до Червоної книги України; насінників і плюсових дерев, а також дерев з гніздами рідкісних видів птахів, занесених до Червоної книги України, дуплястих та найстаріших дерев. Технологічна схема розробки лісосіки має забезпечувати максимальне збереження підросту і дерев, що залишаються. При складанні карти технологічного процесу розробки лісосік враховувати вимоги Законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про рослинний світ» та інших нормативно-правових документів в галузі природокористування. З метою збереження ґрунтів, їх водно-фізичних властивостей, запобігання ерозійним процесам на зрубах під час заготівлі деревини застосовувати технології, машини і механізми, що забезпечують найменше пошкодження ґрунтів. При підборі ділянок, запроектованих під проведення рубок, які є об’єктом планованої діяльності враховувати попередньо виявлені місця популяції видів флори і фауни Червоної книги України та інших охоронних списків. Обов’язковим є дотримання чинних нормативно-правових вимог, сучасних методичних рекомендацій і вказівок лісокористування та загалом правил діяльності у сфері лісового господарства, охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки. Під час розробки лісосік (лісозаготівля) враховувати вимоги: - Правил рубок головного користування в гірських лісах Карпат, затверджених постановою КМУ від 22.10.2008 р. №929, Порядку спеціального використання лісових ресурсів та Порядку видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів, затверджених постановою КМУ від 23.05.2007 р. №761, щодо розміщення і площ лісосік, видів та способів рубок, кількості прийомів та черговості, термінів примикання, заходів із збереження ґрунтів та пов’язаних із відновленням лісів, видачі спеціального дозволу - лісорубного квитка. - Порядку організації охорони і захисту лісів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 р. № 612, щодо поводження і діяльності в пожежонебезпечний період, обліку лісових пожеж, складання плану протипожежних заходів тощо. - Правил охорони праці для працівників лісового господарства та лісової промисловості, затверджених наказом ДКЛГУ від 13.07.2005 р. №119 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 22.09.2005 р. за №1084/11364), щодо безпечного перебування працівників на лісосіках, наявності засобів індивідуального захисту, справних машин та механізмів тощо. - Статті 39 ЗУ «Про тваринний світ» щодо строків і місць здійснення рубок. щодо технічної альтернативи 2. Всі обмеження планованої діяльності будуть аналогічними до технічної альтернативи 1. щодо територіальної альтернативи 1. Діяльність здійснюватиметься на території земель лісового фонду філії «Верховинське лісове господарство» та встановлена на 10 років відповідно до Проекту організації та розвитку лісового господарства. Планована діяльність проводитиметься в межах відведених лісосік та поза межами прибережних захисних смуг водних об’єктів. Місця здійснення рубок визначаються з урахуванням вимог статті 39 ЗУ «Про тваринний світ». Плановану діяльність проводити в межах відведених лісосік та поза межами прибережних захисних смуг водних об’єктів. Заборонити здійснення рубок навколо місць гніздування хижих птахів, занесених до Червоної книги України (радіусом 500 метрів), та чорного лелеки (радіусом 1000 метрів), токовищ глухарів, тетеруків (радіусом 300 метрів). Вживати заходів щодо недопущення перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами, а також дотримання санітарно-охоронної зони та рівня шуму на межі житлової забудови. щодо територіальної альтернативи 2. Територіальні альтернативи не розглядаються. 7. Необхідна еколого-інженерна підготовка і захист території за альтернативами: щодо технічної альтернативи 1. На кожну лісосіку до початку її розробки складається технологічна карта розробки лісосіки, яка з урахуванням конкретних умов буде відображати лісівничі, екологічні, організаційні та інші вимоги до виконання робіт. Технологічна карта буде містити: схему розробки лісосіки; перелік підготовчих робіт; задіяні виробничі об’єкти; устаткування; дороги, волоки, способи проведення лісозаготівельних операцій (звалювання дерев, обрізання сучків, трелювання, кряжування, сортування, штабелювання, навантаження деревини, очищення місць рубок); відомості про наявність фаутних і дуплистих дерев, які планується зберегти; розташування не експлуатаційних ділянок, включаючи об’єкти біорізноманіття; підготовка території відповідно до вимог пожежної безпеки тощо. Додаткового еколого-інженерного захисту не потрібно. щодо технічної альтернативи 2. Еколого-інженерна підготовка і захист території така ж, як і при технічній альтернативі 1. щодо територіальної альтернативи 1. Заборона на прокладання трелювальних волоків на відстані ближче ніж 20 метрів від постійних водотоків, у місцях витоків річок та навколо них. Слід вживати заходів щодо недопущення впродовж доби перевищень рівнів шуму, встановлених санітарними нормами. щодо територіальної альтернативи 2. Не розглядається, у зв’язку з відсутністю територіальної альтернативи 2. 8. Сфера, джерела та види можливого впливу на довкілля: щодо технічної альтернативи 1. Сфера, джерела та види можливого впливу планованої діяльності на довкілля розглядатимуться для наступних компонентів: - клімат і мікроклімат: процес технологічних операцій на лісосіках не є діяльністю, що має значні виділення тепла, вологи, газів, що володіють парниковим ефектом і інших речовин; - повітряне середовище: викиди забруднюючих речовин під час проведення технологічних операцій на лісосіках, під час роботи двигунів техніки і транспорту та їх обслуговування; - водне середовище: на питні потреби працівників буде використовуватись привозна вода; поверхневі та підземні води при здійсненні планованої діяльності не використовуються; вплив мінімальний при умові дотримання організаційно технічних показників планованої діяльності; - ґрунти та земельні ресурси: незначне пошкодження верхнього шару ґрунту під час трелювання та вивезення деревини; - геологічне середовище: зміна природного стану геологічного середовища не відбуватиметься; - рослинний та тваринний світ: джерела підвищеного шуму під час проведення лісозаготівельних робіт можуть спричинити вплив (фактор тривоги) на середовище перебування, умови розмноження і шляхи міграції тварин; вплив на просторове, видове, популяційне та ценотичне різноманіття рослинного світу внаслідок здійснення планованої діяльності – незначний; - природно-заповідний фонд: планована діяльність на території та об’єктах природно-заповідного фонду не передбачається; - навколишнє соціальне середовище (населення): позитивний вплив на місцеву економіку: створення нових робочих місць, надходження податків та зборів до бюджетів різних рівнів, забезпечення потреба населення; - навколишнє техногенне середовище: оскільки технологія розробки буде дотримана та вжиті всі необхідні заходи безпеки, вплив буде в межах вимог чинного законодавства; - архітектурна, археологічна та культурна спадщина: планована діяльність на територіях та об’єктах архітектурної, археологічної та культурної спадщини не передбачається; - поводження з відходами: зберігання відходів здійснюється у відповідності з санітарними нормами та технікою безпеки; відходи, які утворяться під час проведення планованої діяльності, будуть передані відповідно до укладених договорів та вимог екологічної безпеки спеціалізованим організаціям для утилізації. щодо технічної альтернативи 2. В період проведення планованої діяльності при технічній альтернативі 2 відбудеться більший вплив на навколишнє середовище, грунти і біорізноманіття у зв’язку зі збільшенням навантаження через застосування тільки суцільної системи рубок, що передбачає більший обсяг об’ємів робіт, задіяної техніки, а також додатковий вплив на ґрунти і біорізноманіття у випадку проведення лісовідновлення тільки шляхом створення лісових культур, інші впливи такі ж, як і в технічній альтернативі 1 щодо територіальної альтернативи 1. Планована діяльність передбачає дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних, містобудівних та територіальних обмежень згідно чинного законодавства України. щодо територіальної альтернативи 2. Не розглядається, у зв’язку з відсутністю територіальної альтернативи 2 9. Належність планованої діяльності до першої чи другої категорії видів діяльності та об’єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля (зазначити відповідний пункт і частину статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”). Перша категорія 21 Суцільні та поступові рубки Усі суцільні та поступові рубки головного користування та суцільні санітарні рубки на площі понад 1 гектар; усі суцільні санітарні рубки на територіях та об’єктах природно-заповідного фонду;" 10. Наявність підстав для здійснення оцінки транскордонного впливу на довкілля (в тому числі наявність значного негативного транскордонного впливу на довкілля та перелік держав, довкілля яких може зазнати значного негативного транскордонного впливу (зачеплених держав). Підстав немає 11. Планований обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. Планований обсяг досліджень та рівень деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з ОВД у відповідності зі ст.6 Закону України "Про оцінку впливу на довкілля" № 2059-VIII від 23 травня 2017 року (зі змінами). 12. Процедура оцінки впливу на довкілля та можливості для участі в ній громадськості. Планована суб’єктом господарювання діяльність може мати значний вплив на довкілля і, отже, підлягає оцінці впливу на довкілля відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”. Оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає: підготовку суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля; проведення громадського обговорення планованої діяльності; аналіз уповноваженим органом звіту з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб’єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації; надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого абзацом п’ятим цього пункту; врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності, зазначеного у пункті 14 цього повідомлення. У висновку з оцінки впливу на довкілля уповноважений орган, виходячи з оцінки впливу на довкілля планованої діяльності, визначає допустимість чи обґрунтовує недопустимість провадження планованої діяльності та визначає екологічні умови її провадження. Забороняється розпочинати провадження планованої діяльності без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності. Процедура оцінки впливу на довкілля передбачає право і можливості громадськості для участі у такій процедурі, зокрема на стадії обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, а також на стадії розгляду уповноваженим органом поданого суб’єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля. На стадії громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля протягом щонайменше 25 робочих днів громадськості надається можливість надавати будь-які зауваження і пропозиції до звіту з оцінки впливу на довкілля та планованої діяльності, а також взяти участь у громадських слуханнях. Детальніше про процедуру громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля буде повідомлено в оголошенні про початок громадського обговорення. У період воєнного стану в Україні громадські слухання проводяться у режимі відеоконференції, про що зазначається в оголошенні про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та у звіті про громадське обговорення. 13. Громадське обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. Протягом 12 робочих днів з дня оприлюднення цього повідомлення на офіційному веб-сайті уповноваженого органу громадськість має право надати уповноваженому органу, зазначеному у пункті 15 цього повідомлення, зауваження і пропозиції до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. Надаючи такі зауваженні і пропозиції, вкажіть реєстраційний номер справи про оцінку впливу на довкілля планованої діяльності в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля (зазначений на першій сторінці цього повідомлення). Це значно спростить процес реєстрації та розгляду Ваших зауважень і пропозицій. У разі отримання таких зауважень і пропозицій громадськості вони будуть розміщені в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля та передані суб’єкту господарювання (протягом трьох робочих днів з дня їх отримання). Особи, що надають зауваження і пропозиції, своїм підписом засвідчують свою згоду на обробку їх персональних даних. Суб’єкт господарювання під час підготовки звіту з оцінки впливу на довкілля зобов’язаний врахувати повністю, врахувати частково або обґрунтовано відхилити зауваження і пропозиції громадськості, надані у процесі громадського обговорення обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля. Детальна інформація про це включається до звіту з оцінки впливу на довкілля. 14. Рішення про провадження планованої діяльності. Відповідно до законодавства рішенням про провадження даної планованої діяльності буде Висновок з оцінки впливу на довкілля (вид рішення відповідно до частини першої статті 11 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”) що видається Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України (орган, до повноважень якого належить прийняття такого рішення) Спеціальні дозволи на використання лісових ресурсів – лісорубні квитки (вид рішення відповідно до частини першої статті 11 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”) що видається Західне міжрегіональне управління лісового та мисливського господарства (орган, до повноважень якого належить прийняття такого рішення) 15. Усі зауваження і пропозиції громадськості до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, необхідно надсилати до Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України , 03035, OVD@mepr.gov.ua, (044) 206-31-40; (044) 206-31-50, Грицак Олена Анатоліївна – заступник директора департаменту – начальник відділу оцінки впливу на довкілля Департаменту екологічної оцінки (найменування уповноваженого органу, поштова адреса, електронна адреса, номер телефону та контактна особа) {Додаток 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 824 від 14.09.2020}